top of page
  • תמונת הסופר/תדניאל חדש

דמי הבראה

כולנו יודעים שמגיע לנו כעובדים, דמי הבראה אחת לשנה לאחר שאנחנו משלימים שנת עבודה במקום העבודה. אנחנו גם יודעים שהתשלום הוא מכפלה של מספר ימי הבראה (לפי הוותק) בערך יום הבראה שמעודכן מעת לעת ובהיקף המשרה.

אבל האם מותר למעסיק לכלול את תשלום דמי ההבראה בשכר?

והאם מותר למעסיק להוציא את העובדים לנופש על חשבונו במקום תשלום דמי הבראה?



חופשה מדמי הבראה

תשלום שכר חודשי הכולל דמי הבראה: בהתאם לפסיקה ניתן לכלול בתשלום השכר הרגיל של העובד תשלום דמי הבראה בהתקיים מספר תנאים מצטברים ובלבד שאין הוראה בהסכם קיבוצי או צו הרחבה הקובעת אחרת:

  • הסכמה במפורש של העובד לכך ועדיף שההסכמה תהיה בכתב ומומלץ שזה יהיה כבר בהסכם העסקה. ככל שבכוונת המעסיק לשלם לעובד שכר הכולל דמי הבראה כבר מהשכר הראשון (למרות שהעובד יהיה זכאי לקבל דמי הבראה רק לאחר שהוא ישלים שנת עבודה) מומלץ לקבוע ולסכם בהסכם העסקה, מה יקרה במצב שבו יחסי העבודה יסתיימו בטרם מלוא שנת עבודה. האם העובד נדרש להשיב את הסכום שקיבל או לא.

  • שכר העובד אינו יכול להיות משכר המינימום.

  • ככל שיש עדכון בגובה דמי ההבראה יש לבצע התאמה באותו השיעור בשכר העבודה.

  • מומלץ גם לייחד שורה נפרדת בתלוש השכר לתשלום החודשי של דמי הבראה הכלול בשכר.


נופש במקום דמי הבראה: בעבר הרחוק, מעסיקים היו שולחים את העובדים שלהם לבתי הבראה על מנת לנוח ולאגור כוחות. למרבה הצער, לא היו מספיק בתי הבראה בארץ והתור של העובדים למנוחה בבת הבראה היה ארוך מאוד. לפעמים קרו גם מצבים מוזרים בהם בני זוג יצאו לחופשת הבראה בתאריכים שונים ובמקומות שונים, כל אחד לפי מועד תורו והאישור שניתן לו על ידי מעסיקו.

במהלך השנים במקום זכאות להבראה בפועל, החלו המעסיקים לשלם לעובדים דמי הבראה אשר משולמים להם, בד"כ אחת לשנה, וזאת גם אם העובדים לא מנצלים את התשלום לצורך חופשת הבראה. האם ניתן עכשיו להחזיר את הגלגל לאחור ולשלם לעובד דמי הבראה באמצעות מימון נופש מפעלי או משרדי? למשל הארגון מחליט להוציא את העובדים למספר ימי נופש במלון בארץ או בחו"ל אבל במקום תשלום דמי הבראה, האם זה אפשרי ומותר?

בהתאם לפסק דין של בית הדין האזורי לעבודה זה אפשרי בהתקיים מספר תנאים:

  • מתן הודעה מוקדמת על כך לעובדים – על המעסיק להודיע מראש לעובדים כי היציאה לנופש היא על חשבון דמי ההבראה (נדרש גם שמטרת הנופש תהיה בעיקרה נופש ולא פעילויות גיבוש, הדרכות מקצועיות וכו').

  • הסכמת העובד לכך – ההסכמה יכולה להיות מפורשת - למשל אישור בכתב, או בהתנהגות, למשל יציאה לנופש לאחר שקיבל הודעה כאמור.

  • במקרה שההוצאה שהוציא המעסיק בפועל עבור כל עובד, נמוכה מעלות המעסיק בגין דמי הבראה, על המעסיק להשלים את ההפרש.

  • מימון נופש עשוי להיחשב כהטבת מס ולכן יש לבדוק מול גורם מקצועי האם יש למסות הטבה זו ולנכות את המס משכר העובד.


 

בכל שאלה או הבהרה, אנו לרשותכם.

משרד עורכי דין, דניאל חדש – ההגנה הכי טובה עבורך!



6 צפיות0 תגובות

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page