top of page
  • תמונת הסופר/תדניאל חדש

רב תרבותיות במקום עבודה

מאמר אורח של דר' אלכס לפשון


ירון עבד במשך שנים רבות בחברת הייטק ותמיד חלם על רילוקיישן. הגיע היום ומשאלתו התגשמה!

סוף סוף הוא ומשפחתו נשלחו לרילוקיישן בחו"ל.

אחרי מספר חודשי הסתגלות הכל הסתדר יפה; הילדים נכסנו לבית הספר, המשפחה התאקלמה והתרגלה לבלות את סופי שבוע הארוכים יחדיו כפי שנהוג שם.



מנורות סיניות

ביום ראשון אחד בבוקר, כאשר ירון היה עם ילדים בבריכה, צלצל הטלפון אך ירון לא הספיק לענות. ירון ראה שהשיחה הייתה מהמשרדים של החברה בישראל, שם עובדים בימי ראשון.

ירון התקשר בחזרה ומנהלת הפרויקטים שאלה אותו: "אתה יכול להגיד לי כמה מכונות מסוג RX יש לכם במלאי אצלכם? אני עושה תחזית לרבעון הבא ומשהו לא הסתדר לי״.


ירון לא ידע לענות לה, כמנהל חטיבה אזורית הוא לא זכר מלאים, אבל הבטיח לבדוק ולחזור עם תשובה. ״בבקשה היום, אני צריכה לסיים את התכנון״ ביקשה מנהלת הפרויקטים בטלפון. ירון היה קצת בשוק, הוא מצא את עצמו עומד ליד הבריכה, מביט על הילדים שמחכים לו במים להמשך זמן האיכות לו התרגלו. ירון התקשר למנהלת הלוגיסטיקה שלו, אשר ענתה מהר עם קול רועד: "בוס, קרה משהו?״.


ירון הסביר בקצרה במה מדובר והיא השיבה שגם היא לא זוכרת בעל-פה אך תשמח לעזור מחר, כאשר תהיה מול הנתונים במשרד. ועכשיו אם לא מפריע לו, הוסיפה בקול עצבני: "אני רוצה לחזור לארוחת הבוקר עם בני המשפחה שלי" ומלמלה לעצמה בשקט: "מה הישראלים האלו חושבים לעצמם?".

בניית יחסי עבודה תקניים בצוותים רב-תרבותיים היא נושא מורכב המעסיק מוחות רבים הן בתעשייה והן באקדמיה מזה עשורים. ישנן מספר רב של תאוריות וגישות בתחום ורובם מסכימים על מספר עקרונות בסיסיים להצלחה:

הבנה וכבוד לערכים הבסיסיים של כל תרבות – כגון" ערך של משפחה, היסטוריה, יחס לגיל, יחס לנשים, יחס לזמן.

בחלק מהתרבויות האסיאתיות למשל בפיליפינים, הערך של המשפחה הוא כה חזק שלא ניתן לקבוע שום אירוע חברה בזמן הזה. ביפן לעמת זאת, כן יתכן מצב בו עובד יפסיד יום הולדת של הילד שלו לטובת פגישה חשובה. ביפן יש חשיבות רבה גם לעמידה בלוחות זמנים ואיחור של 2 דקות לפגישה יחשב ללא מקובל.

יחס למרחב הפרטי - שלי מול שלנו, יחס לשם פרטי, לזמן פרטי. להתקשר למישהו אחרי שעות עבודה ובכלל בימי חופש או חג לא מקובל עד האסור בהחלט. נגיעה בחפצים האישיים נחשבת לחדירה לפרטיות כל שכן, הזזתם.

נימוס – מעבר לכללי הנימוס הבסיסיים, ישנם לא מעט אלמנטים של נימוס המקומי. היפני הפדנט לא יסלח על הופעה לא מעונבת, בעוד שחברו האוסטרלי יבקש להוריד את העניבה ב-5 דקות ראשונות של הפגישה.

תרבות ארגונית - היא למעשה אוסף של ערכים, סמלים, כללים של הארגון.

הדבק שמחבר אנשים ותהליכים בארגון, ומגדירה את הדרך ואופן תפקודו של הארגון.

תרבות ארגונית שמכילה ומכבדת תרבויות של אנשיי הארגון הופכת ליתרון תחרותי.



ד"ר אלכס לפשון
ד"ר אלכס לפשון

אם יש לכם עניין ללמוד את נושא הרב תרבותיות ולפתח אותו בארגון שלכם, נשמח לשמוע ממכם:

קסניה טורשינה פסיכולוגית ארגונית בעלת ניסיון בינלאומי וד"ר אלכס לפשון מומחה לבניית תרבות ארגונית תומכת. אנו מתמחים בתרבויות של אסיה רחוקה ומדינות חבר העמים.








6 צפיות0 תגובות

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page